Archäologie (CCCLXXXIX): Down the Road a Piece
... is a boogie-woogie song written by Don Raye. In 1940, it was recorded by members of the Will Bradley/Ray McKinley Orchestra as the "Will Bradley Trio" (a misnomer as Bradley does not perform on the song, while a fourth, the song's writer Don Raye, does). Three musicians are mentioned in the lyrics:
The drummer man's a guy they call 'Eight Beat Mack'
And you remember Doc and ol' 'Beat Me Daddy' Slack
"Eight Beat Mack" refers to drummer Ray McKinley, "Doc" refers to bass player Doc Goldberg, and "Beat Me Daddy Slack" refers to pianist Freddie Slack (a reference to "Beat Me Daddy, Eight to the Bar", a hit recorded earlier in 1940 by Slack with the Bradley/McKinley Orchestra). Vocals for "Down the Road a Piece" were provided by McKinley and Raye. ... subsequent recordings of "Down the Road a Piece" usually changed the lyrics that referred to the musicians. Amos Milburn, who recorded the song in 1946, started the tradition by including the reference to "Eight Beat Mack", but changing the next line to "You remember me doggin' old Beat me Daddy Slack." (Wikipedia)
Witzig: Seit 1965, als die Rolling Stones den Titel auf The Rolling Stones No. 2 veröffentlichten, dachte ich immer, der Vers hieße
The drummer man's a guy they call Charlie my boy --> Charlie Watts, aber jetzt habe ich mal genau hingehört und nachgesehen und festgestellt, dass das ein schönes Beispiel für misheard lyrics ist:
The drummer's man's a cat, they call Charlie McCoy
You know, remember that rubber legged boy? ... und Charlie McCoy is an American session musician noted for his work on a wide variety of instruments. In his career, McCoy has backed several notable musicians including Bob Dylan, Johnny Cash, Tom Astor, Elvis Presley, Chet Atkins and Ween. He has also recorded thirty-seven studio albums ...
Interessanter noch finde ich mal wieder das Phänomen der Zeitwahrnehmung, - genauer: der seltsam fokussierten Wahrnehmung vergangener Zeit. Das hat vermutlich etwas zu tun mit eigener Zeitgenossenschaft und mit medialer Vermittlung. Ich war Zeitgenosse von 3, so dass mir das näher ist als 2, obwohl sich die technische Qualität medialer Dokumentation von 2 und 3 nicht wesentlich unterscheidet, so dass hier für Nicht-Zeitgenossen Zeiten ineinander fallen mögen. Das ist schon wieder anders, wenn es um Tondokumente geht. Da klingt ein akuteller Remix der Aufnahme von 1965 nicht weniger frisch als zB Sonic Gypsy "BORN A ROLLING STONE!"
Zwischen 1 und 3 liegen 25 Jahre, zwischen 3 und heute 50 Jahre! (Ain't that strange, Mrs. Mop?)
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The drummer man's a guy they call 'Eight Beat Mack'
And you remember Doc and ol' 'Beat Me Daddy' Slack
"Eight Beat Mack" refers to drummer Ray McKinley, "Doc" refers to bass player Doc Goldberg, and "Beat Me Daddy Slack" refers to pianist Freddie Slack (a reference to "Beat Me Daddy, Eight to the Bar", a hit recorded earlier in 1940 by Slack with the Bradley/McKinley Orchestra). Vocals for "Down the Road a Piece" were provided by McKinley and Raye. ... subsequent recordings of "Down the Road a Piece" usually changed the lyrics that referred to the musicians. Amos Milburn, who recorded the song in 1946, started the tradition by including the reference to "Eight Beat Mack", but changing the next line to "You remember me doggin' old Beat me Daddy Slack." (Wikipedia)
Witzig: Seit 1965, als die Rolling Stones den Titel auf The Rolling Stones No. 2 veröffentlichten, dachte ich immer, der Vers hieße
The drummer man's a guy they call Charlie my boy --> Charlie Watts, aber jetzt habe ich mal genau hingehört und nachgesehen und festgestellt, dass das ein schönes Beispiel für misheard lyrics ist:
The drummer's man's a cat, they call Charlie McCoy
You know, remember that rubber legged boy? ... und Charlie McCoy is an American session musician noted for his work on a wide variety of instruments. In his career, McCoy has backed several notable musicians including Bob Dylan, Johnny Cash, Tom Astor, Elvis Presley, Chet Atkins and Ween. He has also recorded thirty-seven studio albums ...
Interessanter noch finde ich mal wieder das Phänomen der Zeitwahrnehmung, - genauer: der seltsam fokussierten Wahrnehmung vergangener Zeit. Das hat vermutlich etwas zu tun mit eigener Zeitgenossenschaft und mit medialer Vermittlung. Ich war Zeitgenosse von 3, so dass mir das näher ist als 2, obwohl sich die technische Qualität medialer Dokumentation von 2 und 3 nicht wesentlich unterscheidet, so dass hier für Nicht-Zeitgenossen Zeiten ineinander fallen mögen. Das ist schon wieder anders, wenn es um Tondokumente geht. Da klingt ein akuteller Remix der Aufnahme von 1965 nicht weniger frisch als zB Sonic Gypsy "BORN A ROLLING STONE!"
Zwischen 1 und 3 liegen 25 Jahre, zwischen 3 und heute 50 Jahre! (Ain't that strange, Mrs. Mop?)
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gebattmer - 2015/04/19 17:50
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