CRISIS , WHAT CRISIS ? (LXIV): Lullaby
The filmmaker Victor Kossakovsky on homeless people sleeping near A.T.M.’s in a bank, a growing phenomenon in Europe. Published: November 14, 2012 by The New York Times
WHEN I was editing my last film, in Berlin, I would usually work at night when no one would call or bother me. Sometimes, in the middle of the night, I would go out for a short walk around my block. I was surprised to find that homeless people were sleeping inside a bank, lying between A.T.M.’s. In my travels, I’ve noticed this seems to be a growing phenomenon throughout Europe, a result of the economic crisis. When the producers of the “Why Poverty?” project invited me to contribute, I decided to make a short film to show what happens in these banks — the sleeping homeless people and the various reactions of those who encounter them...
So, one night in Berlin, I biked around my neighborhood and started filming. In one of my favorite moments, a woman opened a door leading to the A.T.M.’s and, when she realized that there were people sleeping inside, slowly closed the door and tiptoed away, saying, “Sleep well!”
I decided the film needed a lullaby...
Der kurze Film (3'02) ist - wie Mrs. Mop in Die roten Schuhe schreibt - so subtil, so melancholisch, so berührend und so verstörend, dass man ihn immer wieder ansehen muss ...
Die Frage Why Poverty? beantwortet der Film nicht; - kann er nicht, will er auch gar nicht, er stellt sie nicht einmal. Was er will - to emphasize the social distance between most people and the homeless people they encounter, wherever they are in the world - erreicht er mit nur fünf Einstellungen, wenigen Bewegungen im Bild und durch die gelungene Komposition von Bild, O-Ton (Tür, PIN-Eingabe, Straße) und dem Lied (gesungen von der udmurtischen Sängerin Nadezhda Utkina).
Achten Sie mal drauf bei 1'45 ff. !!
Siehe unten: Harun Farocki: Ich trete für ein filmisches Verfahren ein, das seine Bilder nicht wie einen Rohstoff behandelt, den die Montage einschmiltzt. Vielmehr bedenkt es die Eigenheit jeder Einstellung. Die Montage selbst soll dises Bedenken sein: Welchen Wert hat eine Einstellung, was sagt sie, auch neben dem und jenerseits vom dem, was ich mit ihr mitteilen will? Das scheint mir hier gelungen zu sein.
A Miseducation | Nadine Cloete | South Africa | 2012 | 4’
Colours in the Dust | Jonathan Stack | Haiti | 2012 | 6’
Drift | Juliana Viente, Luzia Marques | Brazil | 2012 | 7’
El hilo | Alicia Cano | Uruguay | 2012 | 6’
God is Rain | Rehad Desai | 2012 | Kenya | 6’
Hunger for Profit | Valentin Thurn, Caroline Nokel | Germany | 2012 | 5’
In Your Hands | Lucas Nieto | Colombia | 2012 | 6’
Lullaby | Victor Kossakovsky | Germany | 2012 | 3’
Story Tent |Benjamin Oroza, Jussi Oroza | Bolivia | 2012 | 5’
Paco’s Debt |Justin Webster | Spain | 2012 | 5’
The Barrel |Anabel Rodríguez | Venezuela | 2012 | 5’
Waste |Valentin Thurn | Germany | 2012 | 3’
Welcome to the World |Brian Hill | UK| 2012 | 5’
und läuft zur Zeit beimFestival Internacional de Cine Documental de la Ciudad de México; einzelne Teile können Sie hier ansehen. Empfehlenswert!
WHEN I was editing my last film, in Berlin, I would usually work at night when no one would call or bother me. Sometimes, in the middle of the night, I would go out for a short walk around my block. I was surprised to find that homeless people were sleeping inside a bank, lying between A.T.M.’s. In my travels, I’ve noticed this seems to be a growing phenomenon throughout Europe, a result of the economic crisis. When the producers of the “Why Poverty?” project invited me to contribute, I decided to make a short film to show what happens in these banks — the sleeping homeless people and the various reactions of those who encounter them...
So, one night in Berlin, I biked around my neighborhood and started filming. In one of my favorite moments, a woman opened a door leading to the A.T.M.’s and, when she realized that there were people sleeping inside, slowly closed the door and tiptoed away, saying, “Sleep well!”
I decided the film needed a lullaby...
Der kurze Film (3'02) ist - wie Mrs. Mop in Die roten Schuhe schreibt - so subtil, so melancholisch, so berührend und so verstörend, dass man ihn immer wieder ansehen muss ...
Die Frage Why Poverty? beantwortet der Film nicht; - kann er nicht, will er auch gar nicht, er stellt sie nicht einmal. Was er will - to emphasize the social distance between most people and the homeless people they encounter, wherever they are in the world - erreicht er mit nur fünf Einstellungen, wenigen Bewegungen im Bild und durch die gelungene Komposition von Bild, O-Ton (Tür, PIN-Eingabe, Straße) und dem Lied (gesungen von der udmurtischen Sängerin Nadezhda Utkina).
Achten Sie mal drauf bei 1'45 ff. !!
Siehe unten: Harun Farocki: Ich trete für ein filmisches Verfahren ein, das seine Bilder nicht wie einen Rohstoff behandelt, den die Montage einschmiltzt. Vielmehr bedenkt es die Eigenheit jeder Einstellung. Die Montage selbst soll dises Bedenken sein: Welchen Wert hat eine Einstellung, was sagt sie, auch neben dem und jenerseits vom dem, was ich mit ihr mitteilen will? Das scheint mir hier gelungen zu sein.
- (Großen Dank für die Veröffentlichung an Die roten Schuhe!! Der Blog mit dem Untertitel "Neues vom Prekariat" sei hiermit unbedingt empfohlen!)
A Miseducation | Nadine Cloete | South Africa | 2012 | 4’
Colours in the Dust | Jonathan Stack | Haiti | 2012 | 6’
Drift | Juliana Viente, Luzia Marques | Brazil | 2012 | 7’
El hilo | Alicia Cano | Uruguay | 2012 | 6’
God is Rain | Rehad Desai | 2012 | Kenya | 6’
Hunger for Profit | Valentin Thurn, Caroline Nokel | Germany | 2012 | 5’
In Your Hands | Lucas Nieto | Colombia | 2012 | 6’
Lullaby | Victor Kossakovsky | Germany | 2012 | 3’
Story Tent |Benjamin Oroza, Jussi Oroza | Bolivia | 2012 | 5’
Paco’s Debt |Justin Webster | Spain | 2012 | 5’
The Barrel |Anabel Rodríguez | Venezuela | 2012 | 5’
Waste |Valentin Thurn | Germany | 2012 | 3’
Welcome to the World |Brian Hill | UK| 2012 | 5’
und läuft zur Zeit beim
gebattmer - 2012/11/18 17:04
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